en
en
fa

برج خنک کننده


سیستم خنک ­کننده آب برای عملکرد بهینه و مناسب در اکثر فرآیند های تولید صنعتی مورد نیازمند است. تمامی پالایشگاه ­ها، کارخانجات فولادسازی، پتروشیمی­ ها، کارخانجات تولیدی، صنایع غذایی، برج های ساختمانی، تولیدات مواد شیمیایی و تاسیسات الکتریکی برای پیشبرد اهدافشان، نیازمند سیستم خنک­ کننده آب هستند. سیستم­ های خنک­ کننده آب با عملیات انتقال حرارتی از سیال گرم به آبی که به بیرون هدایت می ­شود، گرما و فشار را کنترل می­ کنند. دمای آب گرم شده به کمک دستگاه های خنک کننده ثانوی و یا با جایگزینی جریان ترمیمی پایین آورده می­ شود و مجدد مورد استفاده قرار می­ گیرد.

عوامل متعددی که آب را مایع خنک­ کننده ­ی ایده آل می­کند به شرح زیر است:

  • آب قیمت پایینی دارد و همواره در دسترس و فراوان است.
  • آب قابلیت کنترل و ایمنی بالایی دارد.
  • در مقایسه با هوا، آب  در هر واحد حجمی مقدار حرارت بیشتری را می­ تواند انتقال دهد.
  • آب در بازه­ های­ دمایی مورد استفاده سیستم ­ها، انبساط و انقباض چشمگیری ندارد.
  • آب به ­راحتی تجزیه نمی ­شود.

ویژگی ­های اصلی سیستم­ های خنک­ کننده

هدایت:  معیاری از توانایی انتقال جریان الکتریکی آب است که در سیستم خنک ­کننده، هدایت آب نشان ­دهنده­ ی مقدار ماده معدنی محلول در آب است. برنامه­ های بهسازی آب سیستم خنک­ کننده محدوده مشخصی از هدایت بهره­ وری دارد.

pH: کنترل pH برای بهسازی آب اکثر سیستم­ های خنک­ کننده ضروری است. به طور کلی، زمانی که pH پایین­تر از محدوده پیشنهادی باشد، میزان خوردگی فلز افزایش می­ یابد و با بالاتر رفتن pH از محدوده پیشنهادی نیز احتمال رسوب­گذاری افزایش می­ یابد. علاوه­ بر ­این اثر­بخشی اکثر بایوسایدها به pH بستگی دارد و تغییرات pH منجر به بروز و گسترش مشکلات میکروبی می­ شود.

قلیاییت: در سیستم خنک ­کننده، قلیاییت ناشی از یون­ های کربنات و بی­ کربنات حائز اهمیت است. قلیاییت در سیستم به عنوان بافر عمل می­ کند و خصلت اسیدی یا بازی را کنترل می نماید. ازآنجایی­ که افزایش pH نشان­ دهنده ­ی افزایش قلیاییت و کاهش آن نشان دهنده کاهش قلیاییت است، این دو با یکدیگر رابطه­ ی مستقیمی دارند. اگرpH و قلیاییت پایین­تر از محدوده پیشنهادی قرار گیرند، احتمال خوردگی افزایش می ­یابد و در قلیاییت بالاتر از محدوده پیشنهادی نیز رسوب­گذاری محتمل­ تر می ­شود. زمانی که در سیستم مشکلات رسوبی و خوردگی وجود داشته باشد، جرم­ گرفتگی نیز از مشکلات دیگر سیستمی خواهد بود.

سختی: مقادیر یون­ های کلسیم و منیزیم، سختی آب را تشکیل می­ دهند که به طور کلی میزان سختی، تمایل به رسوب­گذاری در سیستم ­های خنک ­کننده را پیش­بینی می­ کند.

انواع سیستم­ های خنک ­کننده

حرارت منتقل­ شده به آب سیستم ­های مبدل حرارتی باید در محیط آزاد شود که این کار وظیفه ­ی سیستم خنک­ کننده است. سه نوع سیستم خنک­ کننده اصلی وجود دارد:

سیستم یک­ بارگذر: در یک سیستم یک­ بار­گذر، آب از منبع اصلی وارد می­ شود، از سیستم خنک­ کننده عبور می­ کند، عملیات خنک­ کاری را انجام می­ دهد و در نهایت به مخزن دریافت کننده آب بعدی منتقل می ­شود. محفاظت سیستم به کمک تزریق مقادیر کمی ماده شیمیایی امکان­ پذیر خواهد بود.

سیستم گردشی باز: از آنجایی که در سیستم ­های گردشی باز محتوای آب به دلیل تبخیر مداوم در حال تغییر است، مواد شیمیایی بیشتری برای حفاظت مورد استفاده قرار می­ گیرد. زیراکه عوامل رسوب­ زا و خورنده همچنین مواد بهسازی طی این تبخیر، تغلیظ می ­شوند. بنابراین پس از تزریق مقادیر ابتدایی، تزریقات مداوم ماده شیمیایی می­ تواند مقدار ماده­ ی مورد نیاز جهت حفاظت در این سیستم ها را تامین کند.

سیستم­ گردشی بسته: در این سیستم ­ها آب در یک مدار بسته با تبخیر اندک در حال گردش است. بیولوژی و ویژگی­ های شیمیایی آب در این سیستم ­ها تحت تاثیر عوامل بیرونی قرار نمی­ گیرد لذا اجزای تشکیل­ دهنده ­ی آب نسبتا ثابت باقی می ­ماند. در حالت ایده­ آل، مواد شیمیایی بهسازی آب به میزان ناچیزی هدر خواهند ­رفت.

خوردگی

خوردگی فرآیندی الکتروشیمیایی است که طی آن فلز به عدد اکسایش طبیعی ­اش باز می­ گردد. به­ عنوان مثال فولاد فلز رایجی است که در سیستم ­های خنک ­کننده آب مورد استفاده قرار می­ گیرد و بسیار مستعد خوردگی است. خوردگی باعث کاهش ضخامت فلز و نفوذ سیال از دیواره لوله­ ها می­ شود که این امر منجر به نشتی سیالات فرآیند به درون خنک­ کننده آب و بالعکس می­ گردد.

مواد ضدخوردگی در سیستم ­های باز به شرح زیر هستند:

فسفات استیبلایز شده: این ماده ترکیبی از ارتوفسفات، پلی ­فسفات، و فسفونات­ هایی است که از خوردگی سیستم ­های فولادی جلوگیری می­ کند. ارتوفسفات از طریق حفاظت آندی و پلی­فسفات با حفاظت کاتدی از حفاظت خوردگی را انجام می ­دهند. اصل اساسی در موفقیت برنامه حفاظت به پلیمرهای پایدارکننده کلسیم فسفات بستگی دارد.

آلکالاین زینک: در این ماده، زینک با ارتوفسفات، فسفونات یا پلی­ فسفات (ویا ترکیبی از این­ ها) همراه است و از خوردگی حفاظت می­کند. پلیمرهایی که برای فسفات استیبلایز شده  یا آل- اُرگانیک مورد استفاده قرار می­ گیرند، برای پایدار کردن زینک سیستم­ های خنک­ کننده استفاده می­ شوند و از آنجایی که پلیمرها باعث پایداری زینک و فسفات می ­شوند، این مواد می ­توانند در شرایط بازی محدوده pH تا 9 بهره ­وری داشته باشند.

مواد بازی پایه فسفات: در برخی مناطق، محدودیت­ های زیست­ محیطی تنها اجازه ­ی استفاده از فسفات در دزهایی پایین­تر از فسفات­ های پایدارشده سنتی را می ­دهند همچنین برخی کارخانه ­ها اجازه­ ی استفاده از اسید و زینک را برای کنترل pH و خوردگی را ندارند لذا در این موارد استفاده از مواد بازی پایه فسفات، به دلیل عملیاتی بودن در دزهای پایین فسفات و قلیاییت و pH بالاتر کاربردی هستند.

آل- اُرگانیک: این ترکیبات با هدف حفاظت از خوردگی، کنترل رسوب­گذاری و دیسپرس­ کنندگی سیستم ­ها طراحی شده­ اند و این در حالی­ست که هیچ ماده­ ی ضدخوردگی معدنی از جمله زینک یا فسفات در آن­ به­ کار نرفته است. مواد آل-اُرگانیک ترکیبی از فسفونات ها، تری­ آزول و پلیمرهای پایدارکننده هستند. حفاظت آندی و کاتدی به کمک فسفونات­ ها در قلیاییت وpH های بازی تا 5/8 انجام می­شود.

مواد ضدخوردگی در سیستم­های بسته به شرح زیر هستند:

نیتریت بیس: نیتریت یک ماده ضدخوردگی آندی و اکسنده­ است که بیشترین تاثیرگذاری و کمترین قیمت را برای کنترل خوردگی فولاد دارد. نیتریت، فیلم پسیو کننده­ γFe2O3 تشکیل می ­دهد و برای فرآیند پسیویشن نیازی به حضور اکسیژن ندارد.

مولیبدات بیس: مولیبدات به عنوان ماده ضدخوردگی آندی و اکسید کننده طبقه ­بندی می­ شود. مولیبدات در حضور اکسیژن واکنش می­ دهد و لایه محافظ اکسیدی روی سطح فلزات آهنی تشکیل می ­دهد. پس از تشکیل یون­ های فروس در آند، این ترکیبات با یون­ های مولیبدات وارد واکنش شده و کمپلکس غیرمحافظ فروس مولیبدات را تشکیل می­ دهد. این کمپلکس با استفاده از اکسیژن محلول، اکسید شده و کمپلکس نامحلول و محافظت­ کننده فریک مولیبدات را تشکیل می­ دهد.

مواد ضدخوردگی فلزات زرد: مس و آلیاژهای مس، گروه پرمصرف بعدی در سیستم­ های خنک ­کننده آب هستند. آلیاژهای مس هدایت گرمایی بالای دارد و در صورتی که سیال سیستم با نوع فلز سازگار باشد، کاربرد دارد. آلیاژ­های مس در مقایسه با کربن استیل در برابر خوردگی ناشی از نفوذ اکسیژن، مقاوم ­تر هستند. عوامل اکسنده مانند هالوژن­ ها، می­ توانند آلیاژهای مس را به خورندگی بیشتر سوق دهند. آلیاژهای مس به دلیل مقاومت بیشترشان در برابر خوردگی، در مقایسه با کربن استیل  به ­طور چشمگیری محصولات خوردگی کمتری تولید می­ کنند.

ته ­نشینی

رسوب­ها از مشکلات رایج سیستم ­های خنک­ کننده هستند که از ته ­نشینی مواد معدنی (وقتی غلظت یون­ ها از نقطه ­ی حلالیت بحرانی فراتر رفته باشد) ناشی می­ گردد. رسوبات عموما لایه سخت و چسبناکی را به ­وجود می­ آورند که انتقال حرارتی را به تاخیر می­ اندازد.

فائولینگ: از ته ­نشینی جامدات معلق درآب فائولینگ تشکیل می­ گردد لذا از رسوب­­گذاری متمایز است. رسوب­گذاری فرآیندی شیمیایی است که از ته ­نشینی ترکیبات نامحلول ناشی می گردد در حالی­ که فائولینگ عمدتا فرآیندی فیزیکی است که ناشی از ته ­نشینی ذرات معلق است. با گسترش فائولینگ­های، سرعت حرکت آب کاهش یافته و  فشار پمپ نیز افزایش می ­یابد. مواد ته­ نشین­ شده همچنین هدایت گرمایی پایین­تری در مقایسه با فلزات دارند که منجر به افت انتقال حرارتی می­ گردد.

انواع مواد ته ­نشین ­شده­ ی رایج در سیستم­ های خنک­ کننده عبارت­ اند از:

رسوبات معدنی: ته ­نشینی یون­ های نامحلول در آب

مواد معلق: ته ­نشینی ذرات نامحلول در محیط ­هایی با جریان پایین آب

محصولات خوردگی: ته ­نشینی مواد نامحلول حاصل از خوردگی دیواره ­ها

نشت سیستمی: ته­ نشینی فائولانت­ های آلی حاصل از خنک­ کاری سیستمی

میکروارگانیسم ­های سیستم خنک­ کننده

باکتری­ ها، قارچ ­ها، جلبک ­ها و تک ­سلولی ­ها رایج­ترین میکروارگانیزم ­ها در سیستم ­های خنک­ کننده هستند. این میکروارگانیزم ­ها باعث بروز مشکلاتی در سیستم ­های خنک ­کننده آب می­ شوند.

باکتری ­ها: بزرگترین گروه میکروارگانیزم ­های مشکل ­ساز هستند. شرکت نالکو باکتری­ های موجود در سیستم ­های خنک­ کننده را عموما به چهار گروه طبقه­ بندی کرده است و عبارت­ اند از:

  • باکتری­ های لجن­ گذار هوازی
  • باکتری ­های خورنده غیرهوازی
  • باکتری­ های آهن
  • نیتریفایر/ دینیتریفایر

جلبک: لایه­ های سبزرنگ و ضخیم لجن که کف برج ­های خنک­ کننده یا سطح حوضچه ­ها تشکیل می ­شوند، اغلب جلبک هستند. جلبک­ها برای رشد نیاز به نور خورشید دارند لذا در سطوح­ باز برج­ خنک­ کننده، حوضچه­ ها و دریاچه ­ها مشاهده می­ شوند. اولین مشکل ناشی از حضور جلبک­ ها، گرفتگی سطح سیستم خنک­ کننده است که کاهش عملکردی برج خنک­ کننده را در بر دارد.

تک ­سلولی ­ها: این میکروارگانیزم­ های تک ­سلولی متحرک از ذرات معلق آب مانند باکتری­ ها تغذیه می­ کنند. حضور این تک ­سلولی­ ها در سیستم­ های خنک­ کننده، نشان­ دهنده ­­ی آلودگی­ های میکروبی شدید است.

قارچ ­ها: مخمرها و کپک ­ها از جمله قارچ­ هایی هستند که درسیستم­ های خنک­ کننده آب وجود دارند و در مکان­ های غوطه ­ور در آب کمتر از مکان های نمناک رشد می­ کنند. رشد این میکروارگانیزم ­ها منجر به تولید لجن­ های سخت و لاستیک ­مانند روی سطوح می­ شود.

روش­ های کنترل بیولوژیکی

کنترل رشد بیولوژیکی در سیستم­ های خنک­ کننده نیازمند مدیریتی همه جانبه بر ویژگی­ های شیمیایی، فیزیکی و عملکردی سیستم است. از آنجایی که استفاده از بایوسایدها برای سایر موجودات زنده سمی است، هر روش کنترلی دیگری­ که بتواند مصرف بایوساید را کاهش دهد، با ارزش خواهد بود.

بایوسایدهای اکسنده: عملکرد اصلی بایوسایدهای اکسنده، اکسیدکردن میکروارگانیزم­ هاست. تاکنون هیچ میکروارگانیزمی در برابر بایوسایدهای اکسنده مقاومت نشان نداده است. اکسنده­ ها برای همه­ ی گونه­ های میکروارگانیزم­ سیستم­ خنک­ کننده از جمله باکتری­ ها، قارچ­ ها، جلبک­ ها، و مخمرها موثر هستند.

بایوسایدهای غیراکسنده: گروه بزرگی از ترکیبات آلی هستند که با غیرفعال کردن آنزیم ­های سلولی، محصور کردن پروتئین­های سلولی و یا از بین بردن دیواره­ ی سلولی، در متابولیسم میکروارگانیزم­ ها تداخل ایجاد می­ کنند.

 دیسپرسنت و بایودیسپرسنت- بایودیسپرسنت ها کنترل میکروبی سیستم­ های خنک­ کننده را بهبود بخشیده و جنبه مهمی از برنامه­ های کنترل زیستی هستند. این ترکیبات باعث نابودی میکروارگانیزم ­ها نمی ­شوند بلکه با شکستن فیلم ­های محافظ، باکتری­ ها را معلق کرده و آن­ها را در معرض تماس بایوسایدها قرار می­ دهند. دیسپرسنت­ ها نیز از چسبیدن میکروارگانیزم­ ها به سطح مبدل حرارتی ممانعت می­ کنند. اولین ویژگی بایودیسپرسنت­ ها توانایی آن­ها در تمیز نگه داشتن سطح سیستم است. بایودیسپرسنت­ ها عموما سورفکتانت­ های غیریونی هستند ولی گاها سورفکتانت­ های آنیونی نیز در آن­ها به کار می­ رود. این ترکیبات به منظور افزایش کارایی بایوسایدهای اکسنده و غیر اکسنده به سیستم تزریق می­ گردند.

دیسپرسنت روغن: دیسپرسنت­های روغن ترکیبی از مواد شیمیایی هستند که لکه­ های روغن را به قطرات کوچکتر تقسیم می­ کنند. با این وجود، دیسپرسنت ­های روغن قادر به کاهش مقدار روغن موجود  نمی­ باشند.

تمامی حقوق متعلق به شرکت حفاظت خوردگی و رسوب پارس ایرانیان می باشد

طراحی توسط AIO coders